Voor Vestager telt maar één ding: optimale mededinging

„Brussel blokkeert, China profiteert”, aldus een Duitse omroep meteen nadat bekend werd dat de megafusie tussen Tata Steel en ThyssenKrupp was gestruikeld over mededingingsbezwaren.

Om overproductie door China en bijbehorend dumpstaal het hoofd te bieden, moet Europa ‘kampioenen’ maken, is het idee. Een fusie tussen Tata Steel Europe en de staaltak van ThyssenKrupp zou zo’n kampioen opleveren. Alle Europese mededingingsregels ten spijt, alleen een groot, slim ingericht bedrijf zou kunnen concurreren op een wereldmarkt die wordt overspoeld door gesubsidieerd Chinees staal. En nu gooit ‘Brussel’ roet in het eten.

Precies dat geluid klonk twee maanden geleden ook na de mislukte megafusie tussen treinenbouwer Alstom en de treintak van Siemens. Het gebundelde bedrijf zou de concurrentie moeten aangaan met de Chinese treinbouwer CRRC, grotendeels in handen van de Chinese staat. Toen eurocommissaris Margrethe Vestager in februari de fusie afschoot, noemde de Franse minister Bruno Le Maire (Financiën) dat „een economische fout” die „de belangen van China dient”.


Nu fuseren met het Duitse ThyssenKrupp geen optie is, moet de directie van Tata Steel in India op zoek naar andere opties.

Dat zou een geldig argument zijn geweest, áls er werkelijk concurrentie uit China was op de Europese treinenmarkt. Dat zegt Rein Wesseling, mededingingsadvocaat bij Stibbe en hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Maar de Europese Commissie concludeerde na ruim een jaar onderzoek dat Siemens en Alstom zich vooral op de Europese markt begeven en daar geen last hebben van Chinese concurrenten. „Ze riepen dat ze zich wilden wapenen tegen CRRC, maar daar was geen sprake van.”

Om te beoordelen of een fusie de Europese markt ernstig verstoort, kijkt de mededingingsautoriteit niet alleen naar de situatie nu, maar ook drie tot vijf jaar vooruit, zegt Wesseling. Als er op die termijn niet duidelijke en sterke concurrentie vanuit bijvoorbeeld China ontstaat op de Europese markt, kan de autoriteit dat niet meewegen in de mededingingsbeslissingen.

Optimale mededinging

Op de Europese staalmarkt is wél concurrentie vanuit China, al verschilt die per soort. Vestager kondigde vorig jaar aan de effecten voor drie soorten staal te willen onderzoeken: gegalvaniseerd staal voor de auto-industrie, specialistisch staal voor bijvoorbeeld transformators en verpakkingsstaal.

Het officiële besluit van Vestager is er nog niet, dus het blijft een beetje speculeren, zegt Wesseling. „Het argument dat je hoort is: we worden onder de voet gelopen door China, dus moeten we maar wat minder concurreren bínnen Europa en méér op de wereldmarkt. Maar Vestager heeft één mandaat. En dat is: houd de mededinging optimaal, want zo bescherm je consumenten in Europa. Ze kan niet ineens aan handelspolitiek gaan doen.” 

De roep daartoe wordt wel luider. Duitsland en Frankrijk publiceerden vlak na de geblokkeerde treinfusie een manifest voor méér industriepolitiek en de mogelijkheid mededingingsregels opzij te schuiven. Wesseling: „Politici zouden hun eigen land en bedrijven rechtstreeks moeten beschermen tegen nationalistische en protectionische neigingen van China en VS. Dat idee wint het afgelopen jaar ineens enorm terrein.”

Source link
2019-05-13 17:10:07

nuno-show.nl

error: Content is protected !!

This Area is Widget-Ready

You can place here any widget you want!

You can also display any layout saved in Divi Library.

Let’s try with contact form: