Slager: je zal wel moeten

Ook menig slager moet om, al is het soms met frisse tegenzin. Toen brancheorganisatie KNS ooit een item zette op Facebook over vleesvervangers, waren sommige reacties niet mals. In de trend van: “Waar zijn jullie in hemelsnaam mee bezig?”

Gerard Steltenpool, al 50 jaar slager in Hoevelaken en fervent vleeseter, zegt: “Je zal wel mee moeten veranderen. Maar wij slagers zijn heel innovatief, dus we gaan aan de slag met die vleesvervangers.”

De markt voor vleesvervanger is zo interessant geworden, dat zelfs grote vleesproducenten op de vegamarkt springen. “Het liefst zou ik nog tien jaar doorgaan met alleen traditioneel vlees”, zegt Roy Bolscher, directeur van het gelijknamige familiebedrijf uit Enschede.

Al vier decennia gaart Bolschers familie spareribs en snijdt het biefstuk en entrecotes op maat, bestemd voor de horeca. “Maar in alleen vlees zie ik geen toekomst meer.”

Dus won zijn zakelijk verstand het van zijn hart en zet de vleesverwerker dit jaar een vegetarische productielijn op. Onder meer vegetarische burgers en bitterballen moeten binnen tien jaar een kwart van de omzet gaan vormen. De rest van de omzet komt in 2029 nog uit vleesproducten, schat Bolscher in. Maar een deel daarvan moet wel gemengd zijn met groenten en paddenstoelen.

Klimaat en dierenwelzijn

Ook de zorg om de wereld speelt mee in de keuze van Bolscher. “Doorgaan op dezelfde voet is geen optie meer. Voedsel hoeft niet altijd dierlijk te zijn, weten we nu.” Daarmee lijkt de ‘eet minder vlees’-boodschap van de Klimaatcommissie van de Verenigde Naties ook geland in de vleesverwerkende industrie.

Bij een deel van de consumenten spelen zorgen over dierenwelzijn ook een rol bij de beslissing om minder of geen vlees meer te kopen.

Source link
NOS Nieuws

Nuno

Author Nuno

More posts by Nuno