Scholen, met ‘omdenken’ alleen komt leerling er niet

Op de meeste scholen staat creativiteit hoog in het vaandel. Dat wordt vaak in verband gebracht met de noodzaak om te innoveren, om een actieve burger te zijn en om cultuureducatie te ondersteunen. De meeste schoolbesturen koppelen creativiteit graag aan hun onderwijsvisie. Ik ken eigenlijk maar weinig scholen die niet ‘iets’ doen met creativiteit: als is het maar leerlingen laten oefenen in ‘omdenken’ enmindmappen’.

Ook de politiek is van mening dat creativiteit een kernvaardigheid is voor het leren op school. Sommige experts gaan zelfs verder door te stellen dat creativiteit belangrijker is dan inhoudelijke kennis. Maar hoe je creatief kunt zijn zonder kennis wordt vaak niet uitgelegd. Wat is creativiteit eigenlijk? En is het iets wat je kunt leren?

Creativiteit op zichzelf is ‘niets’

Vorige week interviewde ik kunstenaar Barthel Brussee over dit onderwerp. Volgens hem is creativiteit op zichzelf ‘niets’, maar komt deze voort uit liefde voor zijn vak en ambacht, kennis van gereedschap en de omarming van een ijzeren discipline.

Schilderen betekent elke dag schetsen, uitproberen, kijken, studeren en oefenen. Achter een ‘af’ schilderij zit een wereld waar de kijker geen weet van heeft, zoals de snelle lijnen op een bierviltje en andere voorstudies, schetsen en de onderschildering.

Een schilder kan pas creatief zijn als hij zijn gereedschap ten volle beheerst. Zo vraagt schilderen specifieke kennis van penselen: de diktes, het gebruikte haar en de leeftijd van de kwast.

Creatief zijn vloeit vaak voort uit hard werken. Dat blijkt ook uit een interview dat countertenor Maarten Engeltjes aan Paul Witteman gaf. Vanaf zeer jonge leeftijd is hij bijna obsessief bezig met Bach. Hij houdt van de muziek, kan niet zonder en oefent daarom vanaf zijn jongste jaren elke dag.


Lees ook Nieuw: ouderwets onderwijs

Creativiteit is niet iets wat je losstaand kunt stimuleren. Het leidt vaak tot weinig meer dan vage lessen over ‘anders durven kijken’ – en een handjevol abstracte activiteiten. Daarnaast zit er iets oneerlijks in tegenover kinderen, want hoe kun je creativiteit afdwingen?

Willen we creatieve kinderen? Drie uitgangspunten

Laten we ons liever richten op het bijbrengen van vaardigheden en kennis. In combinatie met een aantrekkelijke schoolomgeving volgt de creativiteit dan vast vanzelf. Willen we creatieve kinderen? Laten we dan drie uitgangspunten centraal stellen:

1. Het effectief overdragen van kennis is belangrijk. Sommige onderwijsvernieuwers vinden kennis vergaren een achterhaald concept, maar tot die conclusie kun je pas komen als je de noodzakelijke kennis al in je bezit hebt. Kennis kan misschien verouderen, maar meestal jaagt die creativiteit aan in plaats van af te remmen.

2. De nieuwsgierigheid en talenten van kinderen moet serieuzer genomen worden. School zou bij uitstek een plek moeten zijn waar kinderen dingen maken, ervaren en bouwen. En dat gaat verder dan een theelichtje in elkaar knutselen. Waarom maken kinderen geen spannende bouwconstructies op het schoolplein? Dit zijn bij uitstek spannende processen om concrete leeractiviteiten aan te verbinden, zoals rekenen, ruimtelijk inzicht en plannen.

3. Elk idee is zo goed als zijn uitvoering. Creativiteit vraagt om vasthoudendheid, discipline en volharding. Op school mogen we daar best meer op inzetten. Hard werken loont en het cultiveren van discipline en regelmaat vergroot de kans dat leerlingen hun zelf gestelde doelen bereiken. Grote kans dat we dan over een paar jaar staan te kijken van het resultaat.

Source link
2019-05-13 14:49:34

nuno-show.nl

error: Content is protected !!

This Area is Widget-Ready

You can place here any widget you want!

You can also display any layout saved in Divi Library.

Let’s try with contact form: