Taking too long? Close loading screen.
Mentalist Nuno

Op je opgevoerde e-bike met 35 kilometer per uur naar je werk

De winkel van René Janssen in Deurne staat, op een enkele scooter na, helemaal vol met elektrische fietsen. „Tien jaar geleden was de e-bike een oubollig ding”, zegt Janssen. „Nu is het voor mensen een eerste levensbehoefte.” Mensen willen volgens de Brabantse fietsenmaker op de fiets naar hun werk, als het maar een beetje snel gaat. Veel van zijn klanten vinden 25 kilometer per uur, de maximale snelheid van een gewone elektrische fiets, te langzaam. Daarom ‘tunet’ Janssen elektrische fietsen. Door een klein, plastic kastje op de fiets te monteren, vliegt deze opeens met 35, 40 kilometer per uur de weg over.

Mooi dat meer mensen hierdoor de fiets pakken, vindt Janssen. Levensgevaarlijk, vinden onder andere de Fietsersbond en de Bovag. En illegaal. Want een fiets opvoeren is toegestaan, maar dan mag je er niet de openbare weg mee op. In Duitsland en België was afgelopen maand veel commotie over het opvoeren van e-bikes. In een uitzending van de Duitse zender ARD wordt beweerd dat één op de drie elektrische fietsen is opgevoerd. CDA-Kamerlid Maurits von Martels wil dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) uitzoekt hoe vaak het tunen in Nederland voorkomt.

Opvoersetjes

Ook in Nederland is een markt voor tunen. René Janssen heeft een website waarop hij de opvoersetjes verkoopt. Hij gokt dat hij per maand „een paar honderd bestellingen” krijgt. Ook Chris Terpelle van E-bike Makers, met vestigingen in Arnhem en Roermond, verkoopt elke maand „een paar honderd” apparaatjes via internet. „Uit de hele Benelux is er vraag”, laat zijn medewerker Maurice Lefferts telefonisch weten.


Lees ook: Importeurs vechten met Europese spelers om markt e-bikes

Af en toe vragen klanten fietsenmaker Janssen of hij het apparaatje wil monteren, maar meestal doen ze het zelf. Moeilijk is het niet. Uit zijn magazijn pakt de fietsenmaker een klein wit doosje met de tekst ‘Badass ebikes’. „Dit hebben we nodig”, zegt hij. In het doosje zitten een grijs kastje en een reservebatterij. Janssen bukt bij een felrode elektrische fiets en schuift de badass box over de snelheidssensor. „Het enige wat je nu nog moet doen, is de spaakmagneet verschuiven die het aantal omwentelingen telt.” Met een schroevendraaier draait Janssen het zilveren dingetje los, en vijf centimeter ernaast weer vast. „Nu is hij opgevoerd”, zegt hij nuchter. Ook de techniek is volgens de fietsenmaker heel eenvoudig. „Het apparaatje deelt het aantal omwentelingen door twee. De snelheidsmeter denkt daardoor dat je twee keer zo langzaam fietst als je in werkelijkheid doet.”

Het opvoeren van een elektrische fiets is een fluitje van een cent.
Foto Roos Pierson

De vraag naar het opvoeren van e-bikes komt volgens Janssen en Lefferts vooral van dertigers, veertigers en vijftigers die in een andere plaats werken dan ze wonen. „Als je twintig kilometer van je werk woont en maar 25 kilometer per uur kan, doe je er nog steeds een uur over”, zegt Janssen. „Deze mensen willen 35 kilometer per uur kunnen fietsen.”

Dan moeten ze maar een speed pedelec kopen, vindt Tom Huyskens van de Bovag. Deze elektrische fietsen mogen tot 45 kilometer per uur. Maar dan hebben ze een kenteken nodig, mogen ze binnen de bebouwde kom niet op het fietspad en moeten de fietsers een helm dragen. De hogesnelheidsfietsen zijn bovendien duurder dan gewone elektrische fietsen. Dat speed pedelecs binnen de bebouwde kom op de rijbaan moeten, vormt volgens fietsenmaker Janssen voor veel mensen een drempel om er een aan te schaffen. „Levensgevaarlijk”, oordeelt hij. „Automobilisten ergeren zich aan de fietsers, dat leidt tot gevaarlijke situaties.”

Als ik met mijn racefiets ga, fiets ik ook 30, 35 kilometer per uur

Martijn Kleuskens, fysiotherapeut

Martijn van Es van de Fietsersbond noemt juist het tunen van elektrische fietsen „een heel slecht idee”. Fietsers op een opgevoerd exemplaar zijn volgens hem vaak bezig met inhalen, waardoor ze veel ruimte innemen op het fietspad. „En die ruimte is er niet.” Hij stelt dat de kans op ongelukken hierdoor toeneemt, terwijl deze fietsers geen helm hoeven te dragen. Gewone elektrische fietsen zijn bovendien niet gemaakt om zo snel te gaan, vervolgt hij. „De remmen en het frame zijn berekend op maximaal 25 kilometer per uur. Wanneer de fiets harder gaat, slijt alles sneller.” Bij een ongeluk lopen de fietsers het risico dat zij de schade zelf moeten betalen, zegt Huyskens van de Bovag. „Als aan het licht komt dat de fiets is opgevoerd, kan het zijn dat een verzekeraar weigert uit te keren.”

Martijn Kleuskens (28) uit Milheeze heeft zijn elektrische fiets laten opvoeren bij fietsenmaker Janssen. Voor zijn werk als fysiotherapeut in Geldrop moet hij elke dag ongeveer dertig kilometer afleggen. „Ik vind het fijn om te fietsen en kan op deze manier redelijk op tijd om mijn werk zijn”, zegt hij. Met zijn racefiets zou hij ook snel zijn, maar dan zou hij bezweet aankomen, en dus moeten douchen. Hij heeft niet het idee dat hij onveilige situaties veroorzaakt. Ook vindt hij niet dat hij illegaal bezig is. „Als ik met mijn racefiets ga, fiets ik ook 30, 35 kilometer per uur. Als ik mijn elektrische fiets pak, mag dat opeens niet. Dat is apart.”

Source link
2019-05-09 18:11:43

nuno-show.nl

error: Content is protected !!

This Area is Widget-Ready

You can place here any widget you want!

You can also display any layout saved in Divi Library.

Let’s try with contact form: