‘IJmuiden’ opgelucht, maar problemen zijn niet voorbij

Het moest met een jaaromzet van zo’n 15 miljard euro en 48.000 werknemers de op één na grootste staalfabriek van Europa worden. Het zou beide partijen weerbaarder maken tegen dumping van Chinees staal en Amerikaans protectionisme. Ondanks de vele voordelen die een fusie van Tata Steel Europe met de Duitse concurrent ThyssenKrupp zou bieden, was er vrijdag grote opluchting bij de Nederlandse tak Tata Steel Nederland (TSN) toen bleek dat de deal was afgeketst.

Nu de Duitsers zich vanwege Europese mededingingsbezwaren terugtrekken, kan TSN namelijk de zo gekoesterde ‘gehele waardeketen’, van staalproductie tot bewerking voor eindgebruik, handhaven. Onder druk van een ‘nee’ van EU-mededingingscommissaris Margrethe Vestager leek het er eerder op dat een strategisch onderdeel, de verzinklijn in Luik, zou worden verkocht.

Banenverlies

Voorlopig blijft Tata Steel Europe zelfstandig. Van de vierduizend arbeidsplekken die als gevolg van de fusie zouden verdwijnen, zouden er vierhonderd voor rekening van ‘IJmuiden’ komen. Dat plan is vooralsnog van de baan. Voor ThyssenKrupp daarentegen betekent het mislukken van de plannen dat er in plaats van tweeduizend nu zesduizend banen gaan verdwijnen.

Tata Steel Nederland lijkt daarmee de winnaar van het afketsen van de Europese fusie met de Duitsers – zou je denken. De vraag is of de opluchting van lange duur is. De overname zou een jaarlijkse kostenvermindering van zo’n 400 tot 500 miljoen euro opleveren. Een uitkomst voor Tata Steel Group, het Indiase moederbedrijf, dat de afgelopen jaren vooral geld toelegde op Britse activiteiten.

Die besparingen zullen nu ergens anders vandaan moeten komen, zo liet de directie in India vrijdag doorschemeren. Wereldwijd is er nog altijd overcapaciteit in de staalproductie. Juist door samen te gaan, hoopten de partijen een deel van het surplus uit de markt te halen. Bovendien blijft Tata uitkijken naar „strategische samenwerkingspartners” of een gedeeltelijk afstoting van de Europese staalactiviteiten.

Aan welk bedrijf de directie daarbij denkt, is ongewis. De grootste staalproducent van Europa, ArcelorMittal, zal het in ieder geval niet zijn, gezien de bezwaren tegen marktdominantie die de mededingingscommissaris nu al had tegen de voorgenomen fusie.

De Duitse nummer twee, Salzgitter, wordt genoemd. Maar dat bedrijf zal een overname misschien niet zo snek zien zitten omdat het zojuist het meest succesvolle jaar van dit decennium achter de rug heeft. Ook het Oostenrijkse Voestalpine kan een optie zijn. Dat bedrijf produceert net als Tata staal voor de auto-industrie.

Focus op Azië

Fuseren met ThyssenKrupp was voor het moederbedrijf van TSN de ideale gelegenheid om van zijn meerderheidsbelang in Tata Steel Europe af te komen. De Tata-directie gaf eerder aan zich veel meer te willen focussen op de Aziatische markt, waar de afzetmogelijkheden veel groter zijn. Het bedrijf deed daartoe al verschillende overnames, in onder meer Korea en Singapore.

Verder blijft de Britse tak van het bedrijf een probleemgeval, eigenlijk al sinds Tata Steel het Brits-Nederlandse Corus in 2007 overnam. Terwijl de Nederlandse tak goed draait en stabiele omzetcijfers laat zien, zijn op de Britse staalfabrieken inmiddels miljarden afgeschreven. Het is onduidelijk wat er met de grootste fabriek, in Port Talbot, moet gebeuren.

Anders dan Tata Steel kwam ThyssenKrupp afgelopen weekend wel meteen met een plan B. In de Duitse media liet het conglomeraat weten nu te overwegen de liftdivisie naar de beurs te brengen. Het leidde vrijdag tot een stijging van de beurskoers van ThyssenKrupp met liefst 20 procent. De voortdurende fusieperikelen hadden de koers afgelopen maanden juist gedrukt.

Source link
2019-05-13 17:06:26

nuno-show.nl

error: Content is protected !!

This Area is Widget-Ready

You can place here any widget you want!

You can also display any layout saved in Divi Library.

Let’s try with contact form: