nuno-show.nl

Het is helemaal niet gek als je na de zomervakantie wat bent aangekomen, zeker als je op vakantie bent geweest. Cocktails aan het strand, elke avond uit eten… Genieten is natuurlijk ook belangrijk! 

Diëtiste Jorieke Borzek onthult aan AD haar tips om snel van die vakantiekilo’s af te komen.

Oorzaak
Volgens Jorieke is het goed om naar de oorzaak van de kilo’s te kijken. ‘‘Heb je in je vakantie meer alcohol gedronken? Lang uitgeslapen en het ontbijt overgeslagen? Of zat je in een all-inclusiveresort en heb je te grote porties opgeschept?” zegt de diëtiste tegen AD. ‘‘Kijk goed waar je valkuil lag tijdens de vakantie en corrigeer dat gedrag zodra je weer thuis bent.’’

Regelmaat
Ook regelmaat is erg belangrijk, geeft Jorieke aan: ‘‘Op vakantie ga je voor het gemak en laat je die planning vaak los. Je eet als je trek hebt. Of je eet wat je tegenkomt. Maar daardoor is het meteen ook lastiger om gezonde keuzes te maken.” Nu je weer in het ‘normale’ leven zit, kun je wel weer een planning maken. Haal alleen maar gezonde dingen in de supermarkt en zorg dat je gezonde snacks in huis hebt, zodat je niet kunt snaaien. ‘‘En kies er ook bewust voor om meer water te drinken en meer groente en fruit te eten’’, tips Jorieke.

Hardnekkige kilo’s
Met bovenstaande tips zou de helft van de vakantiekilo’s er binnen niet al te lange tijd af zijn. De andere helft is echter wat hardnekkiger. ‘‘Die kun je kwijtraken door extra te bewegen. Je moet er wel voor in actie komen, want vakantiekilo’s zijn niet ‘tijdelijk’”, vertelt Jorieke. ‘‘Een deel van de extra kilo’s wordt omgezet in vet. Zeker als je bepaalde vakantiegewoonten, zoals een late-nightsnack, er thuis nog steeds in houdt, kunnen ze blijvend zijn.’’

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Lees meer

Source link
Libelle