Aandacht trekken, ’t is tenminste íéts

De SP is opeens weer het gesprek van de dag. Maandenlang vielen de socialisten nauwelijks op, ze halveerden bij de Provinciale Statenverkiezingen. Maar deze week kregen ze met een campagnespot voor de Europese verkiezingen alle aandacht. PvdA-lijsttrekker Frans Timmermans, in het filmpje ‘Hans Brusselmans’, wordt daarin weggezet als corpulente en arrogante eurocraat die Nederland – in de vorm van een stuk taart – letterlijk opslokt. De reacties op sociale media waren soms bikkelhard („extreem dieptepunt”, „niveau gele hesjes”), premier Mark Rutte noemde het filmpje vrijdag op zijn wekelijkse persconferentie „bagger” en ook binnen de eigen partij klonk kritiek.

Dat de SP de aandacht probeert te trekken is logisch. De partij vreest op 23 mei de derde verkiezingsnederlaag op rij te lijden. Europees lijsttrekker Arnout Hoekstra is een grote onbekende, in het slechtste geval verliezen de socialisten hun huidige twee zetels. De SP-top herhaalde daarom de laatste weken al dat „de handrem eraf moet” om de SP weer zichtbaarder te maken.

Afkeer van de elite

De persoonlijke aanval op ‘Hans Brusselmans’ past ook in de analyse van de SP-leiding dat de partij weer minder als gewone partij, en meer als echte anti-establishmentpartij moet worden gezien. Daarbij heeft de SP te winnen, zei partijvoorzitter Ron Meyer eerder over de verkiezingsnederlaag in maart. „De inhoud was niet per definitie de reden dat mensen stemden, maar hun afkeer van de elite.”

Maar de negatieve campagne is niet zonder risico’s. Verschillende SP-afdelingen, inclusief bolwerk Oss, namen deze week na het verschijnen van het filmpje openlijk afstand van de persoonlijke aanval op Timmermans en de „anti-campagne” van hun partij. De kritische SP’ers vragen zich ook af waarom linkse bondgenoot PvdA tot mikpunt wordt gemaakt.

Het spotje valt ook niet goed bij de linkervleugel van de SP, die al langer vindt dat de partij te populistisch wordt en tegen rechts aanschurkt. Niels Jongerius, oud-woordvoerder van de eurofractie en kritisch partijlid, vindt dat „de vorm de inhoud overheerst” en heeft ook inhoudelijke bezwaren. „De Europese elite die de Nederlandse koek opeet, dat is mij te nationalistisch. Het filmpje laat een kans liggen om de ideeënstrijd aan te gaan, om te benadrukken dat wij een socialistisch Europa willen.”

Bijval voor de partijtop is er ook. Sunita Biharie, fractievoorzitter van de SP in Apeldoorn, is „heel blij” met het filmpje, dat volgens haar „laat zien waar het grote probleem zit met de Europese elite”. Biharie vindt het onterecht dat de SP „te vaak op één hoop gegooid wordt met GroenLinks en PvdA”, terwijl er volgens haar grote verschillen zijn. De stijl bevalt Biharie ook wel. „Ik ben zelf ook rebels. Dit is wie wij zijn, actievoerders.”

Gaat aandacht voor spotje helpen?

Gaat alle aandacht voor het spotje de SP in de campagne helpen? Rutte voorspelde vrijdag dat het de SP stemmen zal kosten. Politicoloog Tom van der Meer weet dat nog niet zo zeker. „Het filmpje laat zien dat de SP in Europa qua standpunten echt afwijkt van GroenLinks en de PvdA. Lang niet alle kiezers weten dat, dus het is slim om dat te benadrukken als je moeite hebt om aandacht te krijgen.” In campagnetijd geldt, zo blijkt volgens Van der Meer uit onderzoek, dat ook negatieve aandacht positief is voor een partij. „Het laat zien dat je relevant bent.”

Haagse Invloeden pagina 8Op pad met Timmermans pagina 14-17

Source link
2019-05-11 00:00:00

nuno-show.nl

error: Content is protected !!

This Area is Widget-Ready

You can place here any widget you want!

You can also display any layout saved in Divi Library.

Let’s try with contact form: